Úvod
Dávno už uplynuly časy, kdy se lov trofejních kaprů těšil pozornosti pouze několika málo nadšenců. Informací o tom, jak si poradit s těmi největšími kapry bylo poskromnu, suroviny na výrobu boilies byly těžko k sehnání a navíc byly drahé. A sehnat kvalitní cajk? Těžká zkouška. Dnes je situace úplně jiná - nabídka je obrovská a přehlcení informacemi často ztěžuje orientaci. Ale to není pravda - konec konců, úspěch v rybaření záleží na nás, na našich znalostech a přístupu.
Cílem tohoto článku je podívat se na rybaření trochu hlouběji, vstřebat etiku lovu velkých ryb a vyhnout se chybám, které mohou rybáře připravit nejen o úlovek, ale i o nervy. V této první části se pověnujeme zevrubněji základním členění prutů a navijáků pro lov trofejníchk kaprů.
Základní přístup
- Respektujeme ryby: Každá ryba si zaslouží respekt a šetrné zacházení, ať už je to malý násaďáček nebo větší kapr. Nesnažíme se je zbytečně stresovat či jim ubližovat.
- Nevěnujeme se pouze velkým kaprům: Lov velkých ryb je fascinující, ale neměl by být jediným cílem naší rybářské činnosti. Radujeme se z ryb a zážitků, které nám rybaření celkově přináší.
- Oceňujeme rozmanitost: Při lovu trofejních kaprů. Můžeme si užít i lov jiných druhů ryb, které nás mohou překvapit a potěšit.
- Šetrnost k přírodě: Nesmíme být nenasytní a "vyplundrovat" vodu. Ryb bereme jen tolik, kolik jsme schopni rozumně spotřebovat.
- Chyť a pusť: Nastavení hlavy na režim “Chyť a pusť “ je tím pravým způsobem rybaření, které nám umožní užívat si to pravé “teď a tady”
Vybavení
Kvalitní vybavení nemusí být vždy nejdražší. Je důležité, aby vybavení bylo přiměřené tomu, jaký druh rybáření provozujeme. Mělo by nám umožnit bezpečně zdolat velké ryby.
Ideální by bylo, kdyby každý rybář měl pro každou situaci (lov na vyvážku, dlouhé náhozy, lov ve vázkách, atd) vhodný prut. Avšak většinou se toto přání potýká s finančními omezeními, na která bývá zpravidla citlivý rybářův "ministr financí" (často partnerka). Kromě toho není vždy k dispozici dostatek místa ke skladování několika sad prutů. Proto je nutné najít kompromis a vybrat si prut, který uspokojí většinu potřeb rybáře. Často se jedná o pruty o délce 3 až 3,6 metru s vrhací zátěží 60 až 100 gramů.
Než se rozhodnete pro nákup nového prut, zkuste si položit několik otázek:
Co znamenají údaje uvedené na prutu – např. 12 ft, 3lb? Číslo ve stopách (1 ft = 30,48cm) představuje délku prutu.
10 ft => 305 cm
11 ft => 335 cm
12 ft => 366 cm
13 ft => 396 cm
Číslo v librách (1 lb = 0,454 kg) poukazuje na testovací křivku prutu. Je to zátěž, která je potřeba k tomu, aby se špička odchýlila od osy prutu o 90º. U třílibrového prutu je to tedy:
3 x 0,454 = 1,362 kg. Pro spoustu lidí nicneříkající údaj, ale od testovací křivky však můžeme odvodit jiný, o trochu užitečnější, avšak ryze orientační údaj – ideální vrhací zátěž prutu v gramech, což je hmotnost zátěže, s kterou by se mělo dosahovat nejdelších hodů. Nebudu vás zatěžovat vzorcem, proto uvedu rovnou orientační tabulku:
Testovací křivka prutu Ideální vrhací zátěž
2,25 lb => 57 g
2,50 lb => 64 g
2,75 lb => 70 g
3,00 lb => 77 g
3,25 lb => 85 g
3,50 lb => 91 g
Kde nejčastěji lovíte a jak velké ryby se tam obvykle vyskytují?
Pokud trávíte většinu svého rybářského času na obecním rybníčku, kde převládají kapři do délky 60 cm, pak je zbytečné vlastnit příliš tvrdý prut, který by vám zdolávání ryb spíše znepříjemňoval. Naopak, pokud se vydáváte lovit k potopeným stromům, tak tady nebude měkký prut s akcí "kravského ocasu" vhodný. Zde je třeba rybu co nejrychleji otočit a zamezit ji “zaparkování” v překážce. Právě pro tyto situace doporučuji prut tvrdšího ražení.
Jak daleko budete potřebovat házet?
Některé revíry umožňují chytání přímo pod Vašima nohama. Jinde může být zase daleký hod výhodou, protože můžete dosáhnout míst, kde se ryby častěji zdržují například kvůli překážkám, podvodním strukturám, klidovým zónám, a také se vyhnout místům přeplněným dalšími rybáři, kteří častokrát volí chytání s autem za zády.
Délka prutu a jeho transport
Pokud nemáte k dispozici dostatek místa nebo se pohybujete na kole či mopedu, pak dlouhé pruty pro přepravu nejsou zrovna ideální volbou. Teleskopické nebo trojdílné pruty jsou kompaktnější a snadněji se přenášejí. Avšak, čím méně spojů má prut, tím lépe si zachovává svou akci. Ideálním kompromisem jsou často dvoudílné pruty, které se snadno vejdou do auta a mají pouze jeden spoj. Pro bezpečný transport je dobré mít pruty uložené v polstrovaných futrálech, tubusech či obalech.
Typ spojky prutu
Větší přesah u trnové spojky je vždy výhodou. U trnové spojky je důležité sledovat také tloušťku stěny blanku i trnu. Levnější pruty mohou mít nedostatečně dimenzované trny, což může ovlivnit jejich odolnost.
Rukojeť
Různé pruty mají různě tvarovanou rukojeť, a proto je důležité si prut před zakoupením vyzkoušet, aby seděl pohodlně v ruce. Obvykle se setkáte s dělenou rukojetí, která má část pokrytou materiálem jako je EVA nebo korek. Pruty s delší rukojetí jsou, díky vytvoření větší páky, vhodné k dalekému nahazování.
Rozpočet
Cena prutu závisí na materiálu blanku, kvalitě součástek a zda jde o sériově vyráběný kus nebo prut na zakázku. Levnější pruty mohou být vhodné pro začátečníky, zatímco pokročilí rybáři budou ochotni investovat vyšší částky za pruty s lepšími vlastnostmi.
Finální Výběr prutu
Při konečném výběru prutu je důležité nejen brát v úvahu technické specifikace, ale také si vybrat prut, který vám padne do ruky a bude vám pohodlně sloužit.
Údržba prutu
Pravidelná údržba prutu zahrnuje odstraňování mechanických nečistot a periodické odmaštění, ošetření hadříkem s vhodným přípravkem. I spojky by měly být lehce namazány.
Kvalitní naviják, pevný vlasec a ostrý háček, to vše patří k základní výbavě každého rybáře. Háček musí být dostatečně ostrý a zároveň pevný, aby se ryba snadno zasekla. Pevný vlasec minimalizuje riziko utržení ryby během zdolávání, a stejně tak je to s navijákem, jehož správná funkce je klíčová.
I když je pěkné mít kvalitní prut, ještě důležitější je mít k němu vhodný naviják s bezchybně fungující brzdou. Není nic horšího než nedostatečně funkční brzda, která rybu neudrží nebo se zasekává. To může vést k ztrátě ryby, což rozhodně nestojí za to riskovat.
Pokud bych měl doporučit, na čem nešetřit, tak to je právě naviják.
Velikost navijáku
Většinou bude vhodná velikost navijáku mezi 40 a 60, ale pro lov na vyvážku jsou vhodné i velkokapacitní navijáky (označované jako Surfové nebo "Big pit").
Převodový stupeň
Převodové číslo navijáku určuje, kolikrát se cívka navijáku otočí na jedno otočení kliky. Nižší převodová čísla snižují zatížení vlasců navijáku a jsou vhodná pro stahování velkých zátěží z větší vzdálenosti. Naopak vyšší převodová čísla jsou vhodná pro rychlé stahování menších zátěží, jako je například u feederových nebo plavačkových navijáků.
Z mé zkušenosti volím větší naviják s vyšší cívkou a nižším převodovým číslem.
Typy brzd:
Baitrunner - Volnoběžná brzda
Tento typ navijáku se hodí zejména pro lov na krátkou vzdálenost, kdy je možné rychle zapnout volnoběžku a začít zdolávat rybu. Je to pohodlné a účinné, ale baitrunnery se používají i na velkokapacitních navijácích kvůli jejich jednoduchému ovládání.
Přední brzda je nejrozšířenější a obecně nejspolehlivější a nejoblíbenější typ brzdy. Je snadno ovladatelná a univerzálně použitelná.
Tento typ brzdy se ovládá otáčením kolečka na spodní části navijáku. Je pohodlně ovladatelná, ale není tak oblíbená jako přední brzda.
Bojová brzda se používá zejména u feederových nebo plavačkových navijáků, kde je nutné často pracovat s brzdou. Hlavní brzda se nastaví na základní hodnotu a pomocí páčky na bojovce se brzda přizpůsobuje potřebám situace.
Každý naviják si zaslouží pravidelnou údržbu a čištění, ať už je levný nebo drahý. Stačí vyčistit povrch navijáku od bahna, prachu a písku a pravidelně provádět servis. Můžete si vyčištění navijáku provést sami nebo nechat provést profesionálem v rybářském servisu.